Vazo Ressamları: Euphronios

Euphronios, hem çömlekçi hem de ressamdır ve yaklaşık M.Ö. 500 yılından itibaren atölye sahibi olduğunu biliyoruz. M.Ö. 520-470 yılları arasında kırmızı figür tekniğinde eserler vermiştir.

Bu dönemlerde zaman içerisinde insan anatomisi daha plastik ve realistik olarak verilmeye başlanacak. Ressamımız için anatomik olarak gerçekçi olmaya yakındır demek mümkün.

Euphronios Krater, Hypnos ve Hermes

Figürleri genel olarak güçlü, detaylı ve dinamik olarak resmeder. Detaylara baktığımızda rölyef çizgisini ve inceltilmiş sulu boyayı yoğun olarak kullandığını görebiliyoruz. Geç dönemde üretmiş olduğu eserler ilk eserlerine kıyasla basit ve özensizdir. Başlangıçta sert giysi kıvrımları, küçük öne çıkık dizler, ince uzun el ayaklar ve badem gözler resmetmekte olan Euphronios’un bilinen 27 tane vazosu bulunuyor.

Euphronios’un Bazı Eserlerine Yakından Bakalım:

M.Ö. 510-500 civarına tarihlendirilen Kalyx Krater’in çömlekçisi bilinmiyor. Günümüzde Louvre Müzesi’nde sergilenmekte olan kabın A yüzüne baktığımızda, güreşmekte olan Herakles ve Antaios’u görüyoruz. Antaios konusu yeni bir konudur ve ilk defa bu ressamla birlikte karşımıza çıkıyor.Figürlerin yerleştirilişindeki, Exekias’ın mirası olan ” W ” şekli hemen göze çarpıyor. Çok güçlü, kaslı ve iri gövdeler ayna simetrisi ile birlikte verilmiş.

Herakles ve Antaios’un Güreşmesi

Burada perspektif denemesi ile ilk defa karşılaşıyoruz. Sulandırılmış boyalar ile renk değişiklikleri, gölgelendirmeler yapılmış. Aslında konuya kıyasla sakin bir yapıdalar. Destekçi kadınları da aynı sahnede görüyoruz.Herakles burada tam profilden verilmiş, fakat Antaios yarı cepheden yarı profilden denenmiştir.

B YÜZÜ

Aynı kabın B yüzünde ise, flüt çalmak için platforma çıkan bir genç ve onu izleyen arkadaşlarını görüyoruz. Bu yüz daha özensiz çalışılmıştır.

Bir sonraki kap yine bir Kalyx Krater. Çömlekçisi Euksithos, ressamı ise Euphronios. A yüzünde, Sarpedon’un ölüsünün taşınma sahnesi ile karşılaşıyoruz. Sahnede; Hermes, Hypnos (Uyku) ve Thanatos’ta (Ölüm) yer almakta. Baktığımız zaman Sarpedon’un diğer figürlere göre çok daha büyük ve orantısız resmedildiğini görüyoruz..

Euphronios Krater, Sarpedon’un Ölüsünün Taşınması

Burada farklı olarak bir hareketlilik denemesi mevcut. Sarpedon’dan akan kanların yönüne baktığımızda bunu anlıyoruz. Sarpedon’un kolu gerçekçi olmayan bir şekilde uzanmış durumda. Gözlerde ise bir duygu anlatımı mevcut. Kıvrımlar ince, sert ve zengin.

B YÜZÜ

Aynı kabın B yüzünde ise, silahlanmakta olan gençler var ve bu yüzde özen yine daha düşük..

Herakles ve Geryon

Euphronios tarafından imzalanmış bir Kylix üzerinde Herakles ve Geryon’u görüyoruz. Kabın tondosunda ise bir atlı var..


KAYNAK:
Kırmızı Figürlü Atina Vazoları, John Boardman
Beazley Collectıon

Yazar Sema Talu

Sema Talu

Akdeniz Üniversitesi, Arkeoloji
Mail: sema@arkeopolis.com


Facebook'tan Yorumla




Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir